Medie: Krig og geopolitik truer den frie handel
Krig og geopolitik truer den fri adgang til verdenshavene. Det konkluderer flere amerikanske medier i denne uge. De efterlyser tidligere tiders forsvar af det åbne hav og den samarbejdsånd, som selv konkurrerende nationer som USA og Kina udviste.
Denne ånd har givet næring til årtiers økonomisk vækst; men den kan være slut nu som følge af stigende geopolitiske uro og mangel på stærke flåder, som kan forsvare den frie handel, skriver Wall Street Journal, en amerikansk erhvervsavis.
- I øjeblikket er der flere nationer, som begrænser, hvem der kan sejle gennem verdens store skibsruter, skriver avisen.
- Houthi-oprørere tillader kinesiske og russisk-forbundne skibe at få adgang til Suez-kanalen, mens de angriber andre fartøjer. Pirateri er vendt tilbage til Afrikas Horn, og Kina hævder kontrol over dele af Det Sydkinesiske Hav, der traditionelt er blevet betragtet som internationalt farvand.
Kina har en formidabel flåde; mens flåder fra andre magter lider under årtiers underinvestering. Det gælder for eksempel den amerikanske flåde, som har omkring 300 skibe. Ved slutningen af Anden Verdenskrig var den på 7.000 skibe, skriver det amerikanske medie.
Selv om amerikanske styrker fortsætter med at forsvare skibstrafikken i det Røde Hav, vil krisen forstyrre sejladsen i hvert fald frem til juni, skriver Journal of Commerce. Det har blandt andet fået Saudi-Arabien til at øge olieeksporten fra sin Muajjiz-terminal, der gør det muligt at undgå Houthi-angreb i det sydlige Røde Hav.
Ifølge Financial Times er flere europæiske industrivirksomheder begyndt at klage over forværrede forsyningskæder. Angrebene i Det Røde Hav forstyrrer den frie handel, som går hårde tider i møde.